Budapesti utcanévblog

Utcák, terek

Zuglóban találtak egy elfelejtett utcát, valóságos régészeti lelet!

2016. április 07. - Rátonyi G. Tamás

Semmi gúny nincs a címben, tényleg az történt, hogy két, csupán helyrajzi számmal ellátott, tehát névtelennek tűnő közterületnek akart a XIV. kerületi képviselőtestület nevet adni, és ahogy kutatgattam az egyébként jelentéktelen utcaszakasz után, kiderült: van neki neve, csak elfelejtődött. Tényleg olyan, mint egy régészeti lelet.

A legutóbbi (Hegyalja útról elhíresült) utcanév-változtatási csomagban szerepelt egy érdektelennek tűnő, de utóbb nagyon izgalmassá váló javaslat. Eszerint a XIV. kerületi önkormányzat még tavaly októberben úgy döntött, hogy a 31953/2 és 31956/2 helyrajzi számú névtelen közterület vegye fel Széchenyi Ödön , a "tűzpasa" nevét. Ez az utcácska egy elég kietlen vidéken található, a XIV. Róna utca és Mogyoródi út kereszteződéséhez esik közel, szemben a Fráter György közzel. Nagy, füves területről van szó, benne néhány nagyméretű telekkel, autóparkolóval, irodaházzal. Valamivel odébb van az OBI, Tesco, egy rendőrségi munkásszálló, meg ilyesmik. Alant látható egy térképen pirossal bekeretezve, hogy melyik utcáról van is szó:

szabalyozasi_keretterv.jpg
A Fővárosi Szabályozási Keretterv térképe ezt adta ki találatként, amikor beírtam a helyrajzi számot

Amikor beírtam a helyrajzi számokat a Fővárosi Szabályozási Keretterv térképébe, a fenti képen látható részletet kaptam vissza, a névtelennek hitt utcácskába beírva, hogy Besnyői utca. De hát ez lehetetlen - gondoltam - a Besnyői utca teljesen máshol van! Az utcácska ugyanis a Stadionok környékén található Istvánmező városrészben, s a Stefánia utat és a Hungária körutat keresztezi. Ráadásul a Mogyoródi út bal (páros) oldalára esik, míg a most elnevezni kívánt közterület a jobb (páratlan) oldalon van Törökőr városrészben. Mutatom:

besnyoi_utca.jpg
A Besnyői utca, és a névtelennek hitt, Széchenyi Ödönről elnevezni kívánt utcácska elhelyezkedése az Openstreetmap térképén. Ha rákattintasz, kicsit olvashatóbbak lesznek az utcanevek. Látszik, hogy a két közterület - ha nem is fényévnyire - elég messze van egymástól.

Az első gondolatom az volt, hogy biztos rossz a szabályozási térkép, a két Besnyői utca szakasz között vagy 700 méter van, ekkora távolságra nem lehet egymástól egy utcának két része. Ráadásul az előterjesztésben sem említik, hogy neve lett volna ennek a két helyrajzi számos közterületnek. Arról nem is beszélve, hogy az egész "utca", csak egy autóparkoló bejárata, gyakorlatilag egyetlen épület van mellette, ami nem is ide van számozva, hanem a Mogyoródi útra. Gyorsan megnéztem még az Utcakereső és a Google (utóbbi legendásan pontatlan) térképén, mindkettő úgy jelöli ezt a közterületet, hogy Mogyoródi út van ráírva. Ugyanezt jelzi egy 2001-es papírtérkép. Az Openstreetmap (lásd fent) szerint névtelen a közterület.

Megnéztem a korabeli utcanév elnevezési határozatokat és közleményeket, de még az eredetit sem leltem, hát még a későbbi módosításokat. Annyi derült ki, hogy 1904-ben született az elnevezés, a névadó pedig Gödöllő Máriabesnyő városrésze volt (hogy miért épp az, ne kérdezzétek, de mellette van a Mogyoródi út, ami 1900-ban született, és szintén Gödöllő közeli földrajzi területre utal). Már épp azon voltam, hogy írok a szabályozási térkép készítőinek, miszerint hiba van a térképen (bár kontakt cím nincs feltüntetve), amikor a biztonság kedvéért megnéztem egy régi térképet Zuglónak erről a részéről és leesett az állam:

besnyoi_1908.jpg
Budapest székesfőváros területének térképe, 1908 (Budapest Főváros Levéltára / Hungaricana)

A fenti térképen jól látható, hogy a Besnyői utca már egy létező közterület volt (a telkek kialakításából következtetve vélhetően egy dűlőút), és előbb létrejött, minthogy a Mogyoródi utat kialakították volna. A Besnyői utcának a most átkeresztelni kívánt szakasza is is jól kivehető a fenti, 1908-ban kiadott térképen. Ugyanakkor az is látszik, hogy a szabályozási terv - amit szaggatott vonallal berajzolt utcák mutatnak - a Besnyői utca kiépítését átlós irányban csak a Mogyoródi útig képzelte, tehát az utána következő szakaszt felhagyta volna (épp azt, amit most Széchenyi Ödön utcának akarnak nevezni).

Sajnos nem tudom megmutatni, de még 1961-es térképet is találtam, amin a Besnyői utca a fenti, 1908-as állapothoz hasonlóan halad Zuglóban, bár már a környéke jóval kiépültebb. Valamikor az ezt követő időszakban lehetett, hogy a tereprendezések eltüntették az utcácskának azt a részét, ami a Mogyoródi út túlfelére esett. Ugyanakkor pont ennek az utcaszakasznak a vonalába nem épült semmi, amit oda kellett volna számozni, a funkciója is degradálódott, hiszen csak egy autóparkoló bejárata lett. A környéken sok zöldterület alakult ki, és így egyszerűen elfeledkeztek róla olyannyira, hogy annak sem érezték szükségét, hogy hivatalosan is töröljék a Besnyői utca elnevezést erről a szakaszról. Így maradhatott rajta a szabályozási térképen, de a valóságban már elfelejtődött.

14_szechenyi_odon.jpg
A most megtalált Besnyői utca szakasza, amit Széchenyi Ödönre kereszteltek. A valóságban csak egy jelentéktelen parkoló, mely mellett bal kézre látszik a katasztrófavédelem épületének kerítése

Egyébként a parkoló (tehát a Széchenyi Ödön utca) egy olyan irodaház-komlexum mellett van, amiben a BM Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatósága működik, tehát a honi hivatásos tűzoltóság megteremtőjéről elnevezni az utcácskát igencsak találó. Az már csak érdekesség, hogy az irodaház a Róna utca 56-80 számú telken fekszik (jó nagy ugrás a számozásban), de a Mogyoródi út 43-ra van számozva. A fentebb írt adatok alapján a házszámot kaphatná a Besnyői utcáról is, de valószínűleg ez lesz majd a Széchenyi Ödön utca egyetlen házszámot viselő épülete is.

Az utca egyébként kétségkívül nem jelentős, ahogy az utcanév sem tartozik a védendők közé. Az egész történetben az az érdekes, hogy tud eltűnni a szabályozások közepette egy utca (vagy annak egy szakasza) a köztudatból és a hivatalos iratok némelyikéről is (a kerettervben benne volt!). A másik érdekesség személyes jellegű: egy érdektelennek tűnő utcanév változtatásának is érdemes kicsit utánanézni, mert lám, mik derülnek ki... :)

facebook_kovetes.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://utcakterek.blog.hu/api/trackback/id/tr308557452

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Alick 2016.04.07. 23:09:28

Érdekes nyomozás! :)

rolls 2016.04.08. 00:00:29

"Zuglóban találtak egy elfelejtett utcát, valóságos régészeti lelet!"
Nincsenek véletlenek. A Katasztrófavédelem előtt, - korábban "más funkciója" volt az épületnek.
Utalás a második bekezdésben.
www.titkosbudapest.hu/hirek/a-bm-iiiiii-csoportfonokseg-kozpontja/167

"A másik érdekesség személyes jellegű: egy érdektelennek tűnő utcanév változtatásának is érdemes kicsit utánanézni, mert lám, mik derülnek ki... :)"
... lám, lám ......

Rátonyi G. Tamás · http://utcakterek.blog.hu/ 2016.04.08. 07:16:55

@rolls: Ez tényleg érdekes, nem tudtam, köszönöm!

FF 2016.04.08. 08:17:27

@Utcabolond: valószínűleg a korábbi funkcióval függ össze, hogy van olyan térképem (1966-ból), amin ez a szakasz egyszerűen nincs is. Egyébként meg mutass még a fővárosban nyolcemeletes irodaházat, amit ilyen gondosan kikerült a BKV! :D

Rátonyi G. Tamás · http://utcakterek.blog.hu/ 2016.04.08. 08:46:43

@FF: Hát, azért ha jól olvastam a rolls által belinkelt oldalt, akkor az irodaházat csak 1977-ben húzták fel, tehát '66-ban még nem volt mit titkolni :) Az irodaház megjelenéséig valszeg a szabályozás miatt tűnhetett el az utca (bár mint írtam, '61-es térképen még rajta volt). '77 után már tényleg lehet benne szándékosság, bár annyira jelentéktelen maga a közterület, hogy szerintem ilyen piszlicsáré üggyel nem foglalkoztak - bár itt valóban nyitva marad egy ajtó a történetben.

Azon már korábban gondolkodtam én is, hogy aki a környéken lakik, hogy a fenébe tömegközlekedik!? Nem látok összefüggést a rendszerváltásig titkos objektum és a mai tömegközlekedés-mentes környezet között, de tényleg fura!

niklex 2016.04.08. 09:23:23

Gratulálok a nyomozáshoz!
A bürokrácia már csak így "működik"

OkoskaTo:rp 2016.04.08. 10:43:40

Megjegyzem, az, hogy egy utca két fele milyen messze van egymástól, még nem zárja ki, hogy ugyanúgy hívják. Zugló bővelkedik az ilyen, fizikailag elválasztott darabkákban (pl. Ráskay Lea utca, Szatmári utca, Kerékgyártó utca stb.). A közterület-átnevezési lázban égő politikusoknak szerintem először ezek között kellene rendet vágni. Vagy B tervként megteremteni az összeköttetést - akár kishidat kellene (vissza)építeni, akár a "közterület jellegét elvesztett" részekről lebontatni az utat elzáró maszek beépítéseket.

rolls 2016.04.08. 14:10:20

@OkoskaTo:rp:
A Hajcsár utca is ilyen, - szintén Zuglóban.
1908-as (NAGYÍTHATÓ!) térképen, a Városligettől jobbra, Mexikói útnál, ("Állatkerti kitérő" vasúti deltájánál) látható.
www.ilyenisvoltbudapest.hu/egyeb-erdekes-kepek/item/1908-budapest#&gid=1&pid=1

Napjainkban itt kezdődik:
https://www.google.hu/maps/@47.5220358,19.0836464,3a,75y,35.18h,86.95t/data=!3m6!1e1!3m4!1s9HC2LiCXbvDLcJQwjLRWPw!2e0!7i13312!8i6656?hl=hu

Itt végződik:
https://www.google.hu/maps/@47.5227279,19.0979591,3a,75y,164.81h,62.17t/data=!3m6!1e1!3m4!1suUM4Li9vhCneEqXnVTobdw!2e0!7i13312!8i6656?hl=hu

Bár, a GoogleMaps-en Kassai térnek nevezik, a Google fényképeken látszik a Hajcsár út utcatábla.
A két pont között szintén elveszett az utca.

pucros 2016.04.08. 14:52:00

86-ban hírlapkézbesítő helyettesítőként megőrültem az Ilosvai Selymes tér címeitől.
A google maps nagyjából megmutatja, miért - műholdképpel pláne.

OkoskaTo:rp 2016.04.08. 20:00:16

@pucros: Igen, az Ilosvay finom környék. Mint ahogy az Angol utca - Egressy - Nagy Lajos tömb is. Még véletlenül sem olyan a házszám, mint ahonnan a fizikai bejárat van.

Ajánlom még figyelmedbe: www.openstreetmap.org/#map=18/47.55798/19.02711
Itt épp az ellenkezője van: Két ház Orbán Balázs utca, két ház pedig Gyógyszergyár utca. Ugyanaz az utca, megszakítás és kereszteződés nélkül. Tehát a szomszéd ház már másik utcában van. :)
Mert a két egykor párhuzamos utcából merőlegesen nyitottak egy új utcát, és nem adtak neki külön nevet.

Rátonyi G. Tamás · http://utcakterek.blog.hu/ 2016.04.09. 00:01:04

@rolls: Azt tudjátok, melyik mai utat hívták Hajtsár útnak?

Rátonyi G. Tamás · http://utcakterek.blog.hu/ 2016.04.09. 00:24:49

@rolls: A Nagy Lajos király útját. Ha a belinkelt 1908-as térképen még jobbra szkrollozol, látod is kiírva a NAGYZUGLÓ felirat mellett. A '30-as évekig ('36-ig) így hívták - mármint Hajtsárnak -, de már korábban elkezdték szabályozgatni. A legvégső ficak megmaradt Hajtsár útnak, a többi Nagy Lajos lett. Aztán miután teljesen felépült a Kacsóh felüljáró, már tényleg dirib-darabokra esett szét a Hajtsár. A korábban Nagy Lajos király útra nevezett hosszabb szakasz meg csak egyre hízott és hízott :)

rolls 2016.04.09. 10:13:00

@Utcabolond:
Érdekes! Ennyire nem mentem bele!
Megérne egy újabb blogbejegyzést!

Ha már itt tartunk, Hamzsabégi út!
A Bartók Béla út és a Lágymányosi híd közötti szakasza!

www.google.hu/maps/@47.4715156,19.0475241,16.08z?hl=hu

Számomra érthetetlen, hogy egy szűk lakóközösség lobbiérdeke hogyan hiúsithatta meg a régen kijelölt nyomvonalú budai körút megvalósítását! Szemben egy jóval nagyobb közösség érdekeivel!
(Pl az 1-es villamos is sokkal egyszerűbben érhetné el a Kelenföldi Pályaudvart.)

Rátonyi G. Tamás · http://utcakterek.blog.hu/ 2016.04.09. 10:30:57

@rolls: Hú, ne is mondd, már akkor az agybaj kerülgetett, amikor valami park vagy játszótér állta útját a Lágymányosi híd levezetésének. Tényleg kíváncsi lennék hányan laknak még ugyanott azok közül, akik ezt annak idején elérték.

Hát nem t'om, ma még friss a történet, majd pár évtized múlva lehet, hogy megírom "Emlékszik még valaki, hogy miért nem lehet a Lágymányosi hídról egyenesen a pályaudvarig menni?" címmel.

Ja, és természetesen nem Lágymányosi. Rákóczi.

rolls 2016.04.09. 18:35:15

Oké, Rákóczi!
(Utcabolond!)
:))

jhoward 2016.04.16. 10:33:37

És még nem is csak ez a két, egymástól viszonylag messze eső része van ennek az utcának! 1986-os Budapest térképen a Mexikói út és Mogyoródi út sarkánál is jelzi a Besnyői utcát; ferdén, kis szakaszon, mintegy 20 fokos szögben a Mogyoródi úttal, tehát a két, ma ismert szakasza között!

Rátonyi G. Tamás · http://utcakterek.blog.hu/ 2016.04.16. 19:45:15

@jhoward: Várj csak, ez a szakasz mai térképen is rajta van (bevallom nem jártam benne). Szóval ez lehet, hogy mindig is megvolt (a fentebbi Openstreetmaps térképen is látszik)

jhoward 2016.04.19. 14:57:35

@Utcabolond: Nem, az nem az. Amit a '86-os és azelőtti térképek jeleznek, az a Mogyoródi úttól északra egy kis utcácska, ami a Mexikói útról indul (tulajdonképpen a Hungária körút környéki Besnyői utca folytatása métnilag, valóban), és kábé a Várna utca vonalában csatlakozik be (keresztezi?) a Mogyoródi utat. Tehát a mostani autószervíz-gumiszervíz területén.

KapitányG 2017.02.20. 12:25:41

Még az 1969-es Budapest Atlasz is jelzi a Besnyői utca mindkét szakaszát (10. és 11. oldal). A Róna utcához közelebb eső szakaszt nem a Mogyoródi úttól északra mutatja a térkép, hanem azon a szakaszon szerepel a Besnyői utca felirat, amelyikre a Google gátlás nélkül rátette a Mogyoródi út feliratot. (Lásd a posztban.) A térkép szerint az utca a Fráter György közzel szemben torkollik bele a Róna utcába.
Az 1964-es Budapesti útmutató szerint: "Besnyői utca XIV., Népstadion út 7-től Lumumba utcáig."

Albu 2017.05.06. 15:46:52

Mintha magamat olvasnám. (Csak én vasútban utazom.) Épp a Besnyői út megállóhelyet néztem, miután Szada alsót vadásztam. vasutallomasok.hu/allomas.php?az=besu

tupamaro 2020.06.30. 06:43:17

Ez egy nagyon jó poszt volt!
süti beállítások módosítása