Budapesti utcanévblog

Utcák, terek

Autómárka utcanevek

2015. április 28. - Rátonyi G. Tamás

Ki hitte volna, de a 8000 fővárosi közterület között nem is egy akad, aminek a névadója autó- vagy buszmárka volt. Kispesten, Mátyásföldön és Óbudán található ilyen utca, jelesül a Citroën, az Ikarus és az Audi voltak a névadók.

A legrégebbi ilyen utcanév az Ikarus tér Mátyásföldön - azt gondolom meg is lennék sértődve, ha a hajdanvolt magyar világmárkára nem emlékeztetne közterület. 1974. június 27-i annak a határozatnak a dátuma, mely úgy rendelkezik, hogy a XVI. kerület Margit utca 37-39. számnál kialakult, az "Ikarus Vállalat" előtti névtelen teret a buszmárkáról nevezi el. Ugyan a márka ma is létezik - megvette egy konzorcium és készült is néhány Ikarus busz - de a gyár, a dicsfény, a nimbusz már eltűnt, csak az öreg buszok maradtak a város utcáin. Jó, hogy van egy ilyen közterület, ami talán száz év múlva is mutatja majd hol is állt a buszgyár.

16_ikarus_ter.jpg
Ez a nem túl barátságos épület és az előtte lévő betonplacc a XVI. kerületi Ikarus tér (forrás: Google Maps)

A Citroën utca elnevezésének egész kálváriája van. Az utcácska Kispesten az M5-ös autópálya bevezető szakasza melletti autószalon felépítésekor keletkezett és gyakorlatilag 2003 óta használják ezen a néven, pedig akkor még nem volt hivatalos az elnevezés. Egy tanpálya is van arrafelé, tehát ez nem lakott terület, azonban az autószalon ide van számozva. Először 2004-ben döntött úgy a helyi képviselőtestület, hogy nem az autómárkáról, hanem az alapító fogaskerékgyáros André Citroënről nevezi el az utcácskát. Ez a javaslat végül elvérzett mind a földrajzinév-bizottság, mind a fővárosi közgyűlés ülésén: az utcanévadást nem szentesítették.

A földrajzinév-bizottság észrevételét szó szerint idézem: "személynevek esetében az illető érdemeinek mérlegelése mellett, de egyéb névtípusokban is – amikor erre választási lehetőség kínálkozik – célszerű a neveket a szokatlanság és az ejtésbeli bizonytalanság (pl. Svachulay, Thorotzkay) vagy az ízlésesség szempontjából (pl. Kvasz) is vizsgálni". Megvizsgálták hát, és nem találták helyénvalónak az ë betűt, így az elnevezést sem támogatták. Ugyanígy döntött a közgyűlés is. Volt egy kis vita is, egyik oldalról felemlegették, hogy a kispestiek egyöntetűen támogatták a javaslatot, amit mégiscsak szem előtt kellene tartani, másik oldalról jött a figyelmeztetés, hogy ha egy autómárka előtt kinyitunk egy kaput, akkor aztán Isten ments minket attól, amilyen javaslatok érkezni fognak.



citroen.jpg
Legendás széria volt a Citroën kacsa, vagyis a 2CV, aminek ha úgy tetszik, most már utcaneve is van Budapesten (forrás: Wikipédia/Fabien1309)

 

Két évvel később, 2006-ban a kispesti önkormányzat újra megszavazta az utcanevet, ekkor már a fővárosi közgyűlés mellőzésével, ám csak Citroën utca formában, így végül nem a cégalapítóról, hanem valóban az autómárkáról született utcanév. Csak érdekességképpen jegyzem meg, hogy a korábbi nagy francia konkurens, a Peugeot autóit is a Citroën utcában kell keresni (a két autómárka gyártója 1967-ben egyesült), és hogy Budapesten még nincs Jean-Pierre Peugeot utca.. :)

A fenti közgyűlési érvekre már bizonyára nem emlékezve tavaly december 3-án a fővárosi képviselők támogatták az Óbudai Autójavító Kft. kérelmét, hogy a Mozaik utcai telephelyük mellett húzódó gyalogutat az ott épült Audi terminál házszámozása miatt Audi köznek nevezzék el. Sőt, azt is elérte az Audi, hogy a terminál épületének december 17-i ünnepélyes átadójára már ezen a néven szerepeljen a közterület: december 3-án a közgyűlés megszavazta az új elnevezést, a Citroën névvel kapcsolatos fenntartások tehát itt fel sem merültek.

A bejegyzés trackback címe:

https://utcakterek.blog.hu/api/trackback/id/tr127404792

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.